Cala Gonone, zatoka Orosei


Zatoka Orosei,
Cala Gonone i okolice.


Zatoka Orosei, po włosku Golfo Orosei to duża, przepiękna zatoka w środkowej części wschodniego wybrzeża Sardynii. Miejsce gdzie w szczególny sposób morze łączy się z górami. Możecie tutaj zarowno leniuchowac na slicznych plażach jak i spędzić wakacje bardziej aktywnie - uprawiając trekking, wspinaczkę, kolarstwo górskie, nurkowanie, żeglowanie, jeżdżac konno...
   Od strony lądy zatokę otulają najwyższe góry Sardynii - Gennargentu. Pełne niezwykłych i widokowych tras turystycznych, niektóre z nich prowadzą do unikatowych plaż, takich na które można tylko albo dopłynąć łodzią albo dotrzeć pieszo przez góry np do Cala Luna czy Cala Goloritze'. Miasteczko Cala Gonone w którym czeka na Was kilka miejsc noclegowych, to świetny punkt wypadowy do zwiedzania licznych, unikatowych plaż a także wypraw w góry Gennargentu.  Są tu trasy i dla rodzin z dziećmi i dla wytrawnych znawców trekkingu i wspinaczki.




po 3,5 godzinnym trekkingu u celu - Cala Mariolu  z góry


Na końcu tego działu jest kilka zdjęć z moich wędrówek po górach w tym rejonie, a także relacje rodaków z wakacyjnych pobytów tutaj.

Tutaj filmik z naszej wędrówki góorami na plażę Cala Luna -:

  TREKKING CALA LUNA

a tutaj relacja z trasy na Cala Goloritze', zima, ale też było pięknie:


płyniemy kajakiem pod klifami na południe z cala gonone - październik 2017
w kanionie badde pentumas w  dolinie lanaitto

PLAŻE NAD ZATOKĄ OROSEI

To specyficzny rejon Sardynii pod względem plaż, do sporej części z nich nie dojedziecie
 autem z powodu gór, które dosłownie "schodzą" tutaj do morza. Do tych plaż, a są one naprawdę unikatowe i bajeczne, macie 2 drogi dotarcia - pieszo pzrez góry ( można się częściowo wspomóc jeepem) lub łodzią, motorówką, stateczkiem, jachtem od strony morza. Jednak w miasteczkach nadmorskich nad zatoką Orosei,  takich jak Cala  Gonone, Santa Maria  navarrese, Orosei, są plaże dostepnę normalną drogą, są przy nich parkingi, dojeżdżają tam autobusy. Spędzić tutaj wakacje i nie zobaczyć tych plaż to wielka stsrata! Zaplanujcie więc albo rejs po zatoce ( polecam naszego przyjaciela Paolo, w dalszej częśći zakladki relacja z rejsu z nim) albo terkking przez góry. Na najłatwiejszą, najkrótszą trasę do plaży Cala Goloritze można iśc z dziećmi od lat ok. 7. Szczegółowe opisy tych tras w moim przewodniku.


NA REJSIE PO ZATOCE OROSEI



Fot. Według mnie najpiękniejsza w tym rejonie plaża - Cala Mariolu. Dopłyniecie tu turystycznym stateczkiem podczas rejsu po zatoce Orosei lub dojdziecie przez góry po 3,5 godzinnym forsownym trekkingu. Wypróbowałam oba warianty).

cala goloritze'

Cala Luna i jej słynne groty

jedna z plaż w Cala Gonone







Rys.Mapa zatoki Orosei i okolic.







CALA GONONE to nadmorskie  miasteczko nad zatoka Goolfo Orosei, blisko Dorgali.
Cala Gonone to dawna rybacka wioska, która  przekształciła się w miejscowość turystyczną. 
Zjeżdżając do miasteczka z góry, z  drogi SS125 , ujrzycie wspaniały widok na zatokę Orosei.
Cala Gonone to świetny punkt wypadowy do zwiedzania wschodniego wybrzeża i pięknych, najwyższych gór Sardynii - Parku Narodowego - Parco Nazionale del Glfo Orosei e del Gennargentu.
LUNGO MARE CZYLI GŁÓWNA ULICA MIASTECZKA BIEGNĄCA WZDŁUŻ MORZA, PEŁNA KNAJPEK, LODZIARNI I SKLEPIKÓW
główna plaża miasteczka - Palmasera


Widok na Cala Gonone od strony morza.
      





























W Cala Gonone można zobaczyć piękne akwarium,  spróbować jednego z najlepszych win Canonau z winnic Dorgali czy Olieny, zwiedzić urocze miasteczka interioru min Oliene, Dorgali, podziwiać bogatą sztukę tutejszych artystów: złotników.
Można cofnąć się w czasie do epoki nuragijskiej i prześledzić ślady tej tajemniczej cywilizacji min tombe dei giganti, nuraghi, (kamienne, stożkowate wieże rozsiane po całej wyspie - jedna z zagadek archeologicznych Sardynii).
     Można zajrzeć też do jednego z najbardziej znanych restauracji/hotelu i mini muzeum w Olienie gdzie przebywała Madonna kiedy kręcono film na pobliskich plażach Capo Comino.


akwarium w Cala Gonone, koniecznie je  odwiedźcie!


     Dla lubiących wspinaczki i przygodę można wybrać jeden z wielu szlaków, które przecinają wysokie klify wybrzeża od Cala Gonone do Santa Maria Navarese i odkryć dziką naturę, dotrzeć do pięknych zatoczek, które natura ukryła wśród skal. Aby do nich dojść trzeba się pogimnastykować ale kiedy dotrzemy do Cala Luna zapomnimy o 2 godzinach marszu i zabraknie nam słów...


Dla bardziej leniwych polecam opcję rejsową. W okresie letnim codziennie wypływają barki z La Caletta, Orosei, Cala Gonone, od południa z Arbatax i Santa Maria Navarese. Można również zajrzec do muzeum archeologii.W drugi weekend licpa w miasteczku jest organizowana widowiskowa festa - odbywa się barwna procesja na łodziach, do morza wrzuca się wieńce z kwiatów a potem całe miasteczko świętuje...


na płaskowyzu Golg zyja sobie połdzikie osiołki, sa bardzo towarzyskie... zabierzcie dla nich marchewki lub jabłko...



w czasie trekkingu na Cala Luna, marzec 2018, cel naszej wędrówki już widać w dole
tablica z cenami biletów na całodniowe rejsy
po zatoce orosei lub dopłynięcie do konkretnej plazy
 i powrót po kilku goodzinach, uwaga - ceny z 2017!
Cala Fuili - sliczna plaża na końcu miasteczka Cala Gonone



zdjęcie wykonałam podczas naszego trekkingu
do kanionu Su Gorroppu w maju 2016








KANION SU GORROPPU 

Warto wybrać sie w tym rejonie do  kanionu Su Goroppu, jego pierwszy odcinek nadaje sie dla rodzin z dziećmi od lat ok. 7. W moim przewodniku Sardynia płn-wschodnia szczegołowy opis dotarcia do kanioniu i rady praktyczne na ten trekking. W końcowej części tej zakładki kilka zjdęć z wyprawy do kanionu,

FERRATY W OKOLICY

Jest kilka, my mieliśmy przyjemnośc przejść panoramiczną ferratę w Dolinie lanaitto ( koło Oliena) - ferrata badde pentumas , idzie się do niej niesamowitym kanionem zasypanym ogromnymi głazami - podobnym do Su Gorroppu, ale w ogóole nie znanym turystom.
na ferracie badde pentumas wrzesień 2018



na szczycie nad doliną lanaitto



panoramiczna droga SS125 w górach Gennargentu, gdy pada deszcz, w tym rejonie na bardzo krótko zakwita żółty żarnowiec


PANORAMICZNA DROGA SS125 - zatoka Orosei leży w połowie niezwykle panoramicznej drogi SS125 biegnącej wzdłuż wschodniego wybrzeża, poniżej kilka zdjęć z tej trasy wykonanych przeze mnie w czerwcu 2017, możecie otrzymać ode mnie szczegółową rozpiskę przejazdu wschodnim wybrzeżem Sardynii z postojami w najpiękniejszych i najsmaczniejszych miejscach,
przy SS125 wciąż stoją stare budynki - dawne zajazdy i stacje przesiadkowe,
 tworzą szczególny klimat tej drogi...
czerwone skały w Arbatax- jeden z najpiękniejszych
przystanków na wschodnim wybrzeżu

zagubione w górach śliczne agriturismo U Mario - pyszne zdrowe jedzenie, owce i kozy wciąż doi się tu ręcznie, atmosfera zagubienia w czasie, spacerem stąd resztki nuragi...

przy drogach w tym rejonie spotkacie kozy, owce, krowy, konie...

moje spotaknie z mieszkankami Oliena
DZIKA BARBAGIA - z cala Gonone i okolic macie  bardzo blisko do barbagia - to historyczny region Sardynii, ukryty wysoko w górach. Urokliwe i niezmienione od lat maisteczka i wioski, autentyczna sardyńska kultura, pyszne jedzenie, klimatyczne ghost towns, pasterze, wspaniałe sery, miasteczko murali Orgosolo, Muzeum masek śródziemnomorskich w Mamoiada, piękne lokalne barwne festyny. Warto zrobić tu sobie całodniową wycieczkę samemu ( mozecie otrzymac ode mnie szczegółową rozpiskę ) lub z polskim przewodnikiem. 

Orgosolo - miasteczko murali

=======================================================================
GDZIE ZAMIESZKAĆ NAD ZATOKA OROSEI  
 W rejonie zatoki Golfo di Orosei  polecam te sprawdzone przeze mnie osobiście lub przez znajomych rodaków, miejsca noclegowe:


dom Antolenno przy plaży
DOM ANTONELLO PRZY PLAŻY W OROSEI - na południe od Cala Liberotto, 12 km od miasteczka Orosei dom z 2 mieszkaniami, w każdym 3 sypialnie, przystępne ceny,  sliczny ogród, widok na morze no i plaża pod domem. Na plaży piaszczyste zejście do morza i sporo skałek - czyli idealny teren na snorkeling. przykład ceny - w lipcu 850 euro za  6 osób za  tydzien.

DOM SANDRA 200 m do plaży, 500 m od domu Antonello. Tutaj 2 mieszkania, w  każdym 2 sypialnie, ogród, widok na morze, także niedrogo. Opis obu domów;

odwiedziłam Pensjonat u Edyty w czerwcu 20108






PENSJONAT U POLKI EDYTY W TORTOLI  z super wycieczkami w ofercie-  
to śliczne, nowiutkie miejsce właśnie otwiera swoje podwoje po raz pierwszy na sezon 2018 dla polskich turystów i pasjonatów Sardynii. Prowadzi je mieszkająca tu od 10 lat nasza rodaczka Pani Edyta wraz z mężem Sardyńczykiem. 






spalismy w B&B U Mileny w marcu 2018
 - swietna baza wypadpowa w góry

B&B MILENA W BAUNEI - świetna baza wypadowa w góry Gennargentu, na trasy trekkigowe proeadzące min do ukrytych pod klifami i niedostepnych autem plaż, jak Cala Goloritze' czy Cala Luna. W wybraniu sie na szlak pomoże właścicielka Milena, świetnie znająca te tereny. Pyszne, obfite śniadania z dobrych lokalnych produktów, Opis i zdjęcia na końcu tej zakładki.



B&B Augusta


prześliczne B&B "Augusta" w górskim miasteczku Baunei, z oszałamiającym widokiem z tarasu na dachu i z przesympatyczną gospodynią. Bardzo eleganckie i dopracowane wnętrza. szczegółowy opis i zdjęcia na końcu tej zakładki.





pierwszy dom na zdjęciu to U ANGELO
  - na końcu uliczki morze i śliczny deptak 
spacerowy pełen knajpek i sklepików

2 mieszkania 40 m, od plaży w samym miasteczku  U ANGELO - jedno 2 pokojowe, drugie 3 pokojowe. Nocowaliśmy tu kilka razy, ostatnio w październiku 2017.
szczegółowy opis i zdjęcia na końcu tej zakładki.



agroturystyka  U MARIO pod Cala Gonone






- U MARIO - pokoje z łazienkami lub miejsce na małym polu namiotowym w klimatycznej agroturystyce pod miasteczkiem cala Gonone.szczegółowy opis i zdjęcia na końcu tej zakładki.


- UTTOLO - Schronisko w górach koło miasteczka Baunei , świetna baza wypadowa do trekkingów lub na krotki postój  na jazdę panoramiczną SS125 z północy na południe lub na odwrót :) spaliśmy tutaj przed wedrówką do kanionu Su Gorroppu. Blisko stąd do początku trasy w dół.
mieszkanie Eduardo


- 4 osobowe  MIESZKANIE EDUARDO W TORTOLI -  2 sypialnie, salon z kuchnią, klimatyzacja, moskitiery, ogródek 400 m wk. , pralka, umeblowana weranda, do plaży 10 minut spacerem, w pobliżu słynne Czerwone Skały w Arbatax, szczegółowy opis i zdjęcia na końcu tej zakładki.





======================
PIEKNE , SZCZEGOŁOWO OPISANE ZDJĘCIA Z  POBYTU W TYM REJONIE OD AGATY I JACKA - Bardzo dziękuję!!! :)














Copyright Alicja Stolarczyk - teksty na mojej stronie tworzę osobiście, proszę o konsultacje , jeśli chcecie ich użyć.
==============================================
=========================================================
 RELACJE Z WAKACJI POLSKICH RODZIN I GRUP W TYM REJONIE

Poniżej 3 wybrane relacje, więcej znajdziecie w zakładce  MORSKIE OPOWIEŚCI

===============================================================

SIERPIEŃ, POBYT W OROSEI Z PRZEWODNIKIEM ALICJI + POMOC W DOGRANIU ATRAKCJI

DEEP BLUE SOMETHING
Drugie wakacje na Sardynii, żeby dodać kolorów mojemu pobytowi chciałam zrobić coś, żeby wakacje się w pamięci doświadczeń zapisały. Wiedziałam, że w Golfo di Orosei drzemie wielki potencjał i mnóstwo zwalających z nóg zakątków.
Przedrukowywane "Pascale" prowadzą na zadeptane ścieżki. Potrzebowałam wiedzy "ludowej" i skorzystałam z Telefonu ratunkowego.  Noclegi znaleźliśmy sobie sami, ale nabyliśmy autorski przewodnik Alicji, pomogła nam także dograć atrakcje. Alicja poprowadziła prosto na ścieżkę niepowtarzalnych Wrażeń....
Przypadkowo spełnione Marzenia.... I zostałam wrzucona w WIELKI BŁĘKIT!
Cala Luna z pokładu na rejsie z Paolo
Rejs z Paolo to coś na co całe Życie czekałam, tylko o tym nie wiedziałam. Wymarzony dzień na dynamiczny rejs po lazurowych wodach, grotach i najbardziej uroczych plażach, których nie chce się opuszczać. Paolo to urodzony przewodnik - po angielsku opowie o geologii i historii wybrzeża i ekonomii bo dla uroków Sardynii porzucił Milano. Ma niesamowitego młodego pomocnika Lorenzo, który nas poprowadził do grot po tym jak wyposażeni w pletwy i maski zostaliśmy wrzuceni na głęboką, ciepluteńka toń. Co ważne: atmosfera, którą tworzyli Paolo i Lorenzo była tak przyjazna, ze wszystkim uczestnikom się to udzieliło. Cala Sicine to miejsce, gdzie bym mogła już pozostać, a Cala kryształ wody i pływanie wśród ławicy rybeczek....albo to były Karaiby.
Dodaj napis
Ukoronowaniem wycieczki było pływanie pod wapiennym anielskim lukiem przy Cala Goloritze. Ta gra Światła i Lazur Wody to scenografia wycięta z filmu Luca Bessona. Tyle Słońca, Wiatru, Lazurowej Wody w skaczącej motorowce to nagranie odtwarzane w głowie i mój PARADISiac na resztę roku!
A na koniec zdobyte cudem (tzn. przez Alicje) miejsce na uczcie Sardyńskiej w Agroturismo- U Mario przyczajone i z widokiem na zatokę . Zainteresowanie i kolejka proszących o wpuszczenie jak na 5th Avenue. Byłam w bezpośrednim kontakcie (tel,sms) z właścicielką bo musiałam być pewna, ze wejdziemy i menu zostanie dostosowane, i jestem pełna podziwu, jak cierpliwie za każdym razem odpowiadała. Serwis najwyższej klasy potwierdziła jakość wykonania potraw i obsługi, która uśmiechnięta spełniała wszystkie zachcianki i proponowała dokładki. Liberalnie podeszli do naszego psa i zapewnili warunki dla dziecka. Plejada potraw i ilość dała rady wszystkim z nas. Jak nie lubię mięsa to był najlepszy kozi gulasz, który przede mną położono. Specjalnie przygotowano dla jednej z nas osobne menu bezglutenowe: jeden zestaw na kilkadziesiąt osób, skrupulatnie przestrzegany a wymagające podniebienie zostało podbite. Wegetariańska alternatywa tez się znalazła. Wino niesamowicie udane! A na pamiątkę kupiłam zafoliowany kilogram zera koziego.
rezerwat Bidderosa

Ze wskazowkami Alicji odwiedziliśmy także piękny rezerwat Bidderosa - dzikie plaże nietknięte od dziesiątków lat żadnym ludzkim działaniem i dzika przyroda. Poszliśmy także  szlakiem przez góry na plażę Cala Luna - wsppaniała przygoda, nietrudny trekkiing.
Alicji dziękuję z całych sił nie tylko za udostepnienie cennej wiedzy, ale przede wszystkim za ogromną Otwartość, Cierpliwość , szybkość reakcji i kontakt z lokalnymi jednostkami oferującymi moc wrażeń!

Monika z przyjaciółmi





===============================================================

rodzina 2+2 , 10 dni sierpień Cala Gonone mieszkania u Angelo
Pani Alu,spędziliśmy bardzo fajny tydzień w sierpniu 2017 w Cala Gonone. Miasteczko urocze, w sam raz na pobyt na jeden tydzień. Troszkę turystyczne, ale różnorodne plaże, sklepy, knajpki itp.
Kwatera u Angelo w porządku, bardzo miły gospodarz, czysto i wygodnie. Mi brakowało tylko klimatyzacji, bo było bardzo gorąco.

Mieliśmy codziennie jeździć na długie wycieczki, ale tak naprawdę zwiedziliśmy tylko okolicę i było super. Poszliśmy na Cala Lunę, kąpaliśmy się w Cala Fuili, podjechaliśmy blisko do Cala Cartoe gdzie były boskie fale i ratownicy naprawdę czujnie pilnowali dzieci. Zawędrowaliśmy do groty Bue Marino, jeździliśmy do Dorgali.
Wybraliśmy się dalej na północ i nawet nie wiem, na jaką plażę zjechaliśmy, bo córka się źle poczuła w aucie, ale było tam bosko z piaskiem jak mąka. Zwiedziliśmy też Posadę i plaże Lu Impostu, gdzie zastał nas deszczyk. Generalnie było super. Sam wyjazd z miasteczka na autostradę zajmuję troszkę czasu i lepiej było zwiedzać okolicę. Teraz planujemy wypad większą ekipą. Dziękujemy Pani Alu ! Załączam kilka zdjęć.



===========================================

12 dni na  początku czerwca w 2 miejscach, zatoka orosei + płn-wschód,  

- 6 noclegów w Słoneczniku w Golfo Aranci
 - wynajęty samochód
 - 2 dorosłe osoby


Jeszcze raz bardzo dziękujemy Tobie Alicjo za obszerny, szczegółowy, bardzo pomocny 
przewodnik, dzięki któremu przeżyliśmy mega przygodę, odkrywając uroki wschodniego wybrzeża ;)) Był to nasz drugi wyjazd na Sardynię, zauroczeni północną częścią, postanowiliśmy
wrócić.... Początkowo miałam dylemat, które miejsca wybrać, z taką pasją Alicja pisze
o wszystkich rejonach......

Wybór padł na nowiutki apartament u Edyty w Tortoli, drugi w Murta Maria.
 Wylądowaliśmy w Olbii, odebraliśmy samochód i ruszyliśmy na południe, panoramiczną  
trasą SS125, 175km. Góry Gennargentu i roztaczające się dookoła widoki nie pozwalały
nam (niestety lub właśnie stety) skupić się na prowadzeniu samochodu. Po drodze zwiedziliśmy
Cala Gonone i wstąpiliśmy po polecane przez Alicję sery niedaleko Urzulei, naprawdę pyszne !!!!!!

 



Po dotarciu do celu bardzo serdecznie przywitali nas gospodarze, Edyta i jej mąż Marco :))
Zaprosili nas do siebie, poczęstowali winem. Od razu poczuliśmy sympatię, okazali się 
przemili i pomocni. Apartament był nowiutki i pięknie urządzony ;) Byliśmy pierwszymi ich gośćmi,i z tego powodu Marco podarował nam rejs ich stateczkiem po Zatoce Orosei, bardzo miło nas zaskoczył :)) Nie musieliśmy o nic się martwić, zawieźli nas do portu w Arbatax a po powrocie już czekali. Rejs po Zatoce Orosei w tym rejonie jest punktem obowiązkowym. Przepiękne plaże, zwłaszcza Mariolu z całą paletą turkusu i lazuru.
 Poznaliśmy też rodziców Marco, jego pogodną i kochaną mamę Lidię, która 
poczęstowała nas pysznym domowym ciastem :)) 

Codziennie po naszych powrotach prowadziliśmy z Edytą długie rozmowy, doradzała
gdzie jechać, którą plażę wybrać. A po moim niefortunnym pierwszym pobycie na plaży,
uratowałam mnie  super kremem z aloesu :))

Wybór był trafiony i przerósł nasze oczekiwania. Szczerze polecam pobyt u Edyty ;)))))
 Lokalizacja również  idealna, świetna baza  wypadowa w góry i nad morze, polecam plażę
Lido di Orri, czerwone skały w Arbatax, murale w Orgosolo, płaskowyż Golgo z osiołkami,
urokliwą górską wioskę w Baunei, góry Gennargentu,  zatokę Orosei z bajecznymi plażami.


Po 5 dniach trasą SS125 ruszyliśmy do Golfo Aranci, po drodze w deszczu, zwiedziliśmy miasto Orosei i Posadę.  Golfo Aranci przywitało nas już słońcem ;))  Apartament był bardzo wygodny i blisko do pięknych plaż. Spędziliśmy tutaj 6 dni robiąc objazdowe wycieczki, z przerwami na pobyt, na urokliwych plażach, Bianca, Moresca, Marinella (wszystkie polecam). Wieczorami robiliśmy  niezapomniane spacery wzdłuż wybrzeża, przechodząc przez 5 miejskich plaż aż do portu, miejscami przejście było tylko morze lub przez ostre skały. Zwiedziliśmy Costa Smeralda, San Pantaleo ( bardzo urokliwe ), Porto Cevro, Archipelag La Maddalena, La Cinta w San Teodoro, Porto Taverna z przepięknym widokiem na wyspę Tavolarę, Lu Impostu i wiele innych,  polecam te miejsca !!!!!!
Nie sposób opisać piękno sardyńskiej przyrody a  wiele miejsc mamy jeszcze  nieodkrytych.
( co mnie niezmiernie cieszy :))) ) 





Podsumowując słońce, turkusowo-lazurowa woda, piękne plaże, morze i jednocześnie góry,
naturalne piękno, przyjaźni mieszkańcy a wszystkie te słowa zawierają się w jednym......SARDYNIA :)

Aneta i Jacek

P.S.  Wyśmienite lody, które polecamy, jedliśmy w Porto San Paolo Gelanteria Artigianale

KOMENTARZ OD AUTORKI BLOGA - Aneta i Jacek przesłali mi tyle pięknych i proofesjonalnie podpisanych zdjjęć, że trudno było wybrać, które umieścić w relacji, więcej zdjęć mozna obejrzec w poście na fanpage Alicja na Sardynii na facebook'u. Bardzo się ciesze, że udało Wam się odwiedzic tyle pięknych miejsc i że osiołki na Golgo sa na swoim miesjcu :) 
===================================================

poniżej kilka zdjęć z trekkingu do kanionu Su Gorroppu z maja 2016 - najgłębszy kanion Europy jest przepiekny, dokąłdny opis trasy znajdziecie w moim przewodniku:
dojście do początku kanionu  z drogi SS125 - 1,5 godziny marszu w dół piękną widokową ścieżką

tablica informacyjna przy wejsciu do kanionu

w najwęższym miesjcu kanion ma 4,5 m. szerokosci a ściany 500 m. wysokości

na odcinku czerwonym jest kilka mejsc z linami


na koniec piekna chwila ochłody w rzece Fiumineddu

i powrót 2 godziny pod górę do auta.


=-----------------------------------------------------------------------==-=-

Poniżej kilka zdjęć z mojej włóczęgi wiosną 2014 w tej okolicy.
Fot. Plaża Cala Mariolu - dojdziecie tu na piechotę przez góry lub dopŁyniecie stateczkiem.
(według mnie najpiękniejsza w tej okolicy)

Fot.Su Gorroppu - najglębszy kanion Europy.
Fot. W okolicznych górskich miasteczkach starsze panie wciąż ubierają się na czarno.

Fot. Wizyta u górskich pasterzy.




Fot.Po lewej - Orgosolo - miasteczko słynące z malowideł
na niemal wszystkich jego Budynkach, po prawej -
 trekking w miejscowych górach dostarcza niezapomnianych wrażeń.






















-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ostre skalne kolumny nazywane przez miejscowych "obcasy" widoczne przed miasteczkiem Jerzu.

rejs po Golfo Orosei -podczas postoju na jednej z odwiedzanych plaz 
na rejsie po zatoce , 2012
Rejsy po zatoce Golfo Orosei z miasteczka Santa Maria Navarrese- ponizej informacje o rejsach 2 kompanii stateczkow turystycznych wozacych turystow po wielkiej i pelnej unikaowych, pod scsla ochrona plaz, piewrsza propozycja troche drozsza, druga tamsza, obie sprawdzone i bardzo piekne
Płynęłam w lipcu 2012,  rejs kosztowal 60 euro z obiadem bez obiadu 45, dzieci 30 euro, obiad naprawde warto kupic - byl przepyszny - slynna sardynska fregola, krewetki, owoce, wino, chlep, pane carasau...obiad gotowany przez obsluge statku, 3 postoje na przepieknych plazacj od 1-2 godzin, do tego zwiedzanie groty del fico  10 euro dorosly 6 dzieci, rowniez po angielsku w tej samej cenie, wyplynekismy z portu w santa maria navarrese o 8.45, wrocilismy o 18, malo ludzi na pokladzie, fajna atmosfera, po kazdym postoju zimne napije i przekaski, 3 razy kawa - wszystko w cenie biletu. czesc statku zadaszona, czesc gorna odkryta z materacami do opalania sie, duze i czyste toalety, kapitan omawia mijane miejsca przez megafon po wlosku i angielsku, obsluga przemila, polecam!!!Jesli chcecie sie wybrac z ta kompania, przyjdzcie przyanjmniej dzien wczesniej do kasy biletowej przy ulicy prowadzacej z miasteczka do portu, nad portem, niebieska budka na zdjeciu ponizej,upewnijcie sie ze nastepnego dnia jest rejs, budka otwarta od 8 do 9 rano, od 17.30 do 20. 30 i w szczycie sezonu od 22 do 23,30.  ponizej zdjecia  z tego rejsu: 


slynna cala goloritze mijana podczas rejsu

cala mariolu - jeden z postojow podczas rejsu



- W okolicy  przejeżdża też kolejka widokowa -Trenino Verde[linia Mandas-Arbatax], urocza ciuchcia przemierza wzgórza z dala od uczęszczanych dróg, trasa ma dł. 160 km., zajmuje 5 godzin, ale warto!po drodze piękne widoki - łagodne wzgrza Trexenta, pionowe wapienne sciany masywu Barbagi di Seulo. Bilet kosztuje 25 euro.

trekking w Parku Narodowym del Golgo di Orosei e del Gennargentu.
 Na terenie parku znajduje się najwyższy szczyt Sardynii - Punta La Marmora [1834 m n.p.m.]- jeżeli postanowicie go zdobyć, trudy wspinaczki wynagrodzi Wam oszałamiająca panorama całej wyspy., widok wapiennego masywu Supramonte należy do najbardziej spektakularnych w całych Włoszech.

na trasie w górach Gennargentu




















urokliwy wąwóz rzeki Flumineddu w gorach Gennargentu - trasa na ok. 3,5 godz. w jedną stronę z możliwością zamowienia powrotu jeepem 15 euro od osoby.









lipiec - ruszamy o świecie w góry, tak by cześc trasy przejść jeszzce w miłym chłodzie...



















wąwóz Flumineddu - urofze puste nawet w sezonie miejsce,
wszyscy w okolicy idą w druga stronę - do Kanionu Su Gorroppu









pzred wejściem do kanionu su gorroppu, tu tzreba kierować sie na lewo!

czysta  gorka woda w kanionie fiumineddu, lipiec

cuille  - tradycyjne szałasy pasterskie - wciaz wiele ich rozsianych w górach i na pastwoskach na przedgórzu gór Gennargentu


Orgosolo - miasteczko murales - naściennych malowideł


jeden z rezerwatów w okolicy

rezerwat Biderosa na północ z Zatoki Orosei


===============================================================================
SZCZEGÓŁOWE OPISY KILKU MIESJC NOCLEGOWYCH W TYM REJONIE:


- U MARIO - pokoje z łazienkami lub miejsce na małym polu namiotowym w klimatycznej agroturystyce pod miasteczkiem cala Gonone 

kiedy wybieram się w najwyższe sardyńskie góry, zawsze choć na 1 noc zatrzymuję się w tym magicznym miejscu !

Muszę zacząć od tego, czym we Włoszech jest AGRITURISMO, to nie całkiem nasza poslka agroturystyka - czyli głównie pokoje do nocowania. Agriturismo we Włoszech to miejsce gdzie poza miastem, często na wsi,można zjeść obiad lub częściej kolację złożone wyłącznie z autentycznych lokalnych dań, które w dodatku zostały przyrządzone z produktów wyhodowanych, wyrosłych, przygotowanych z tego co w tym gospodarstwie się uprawia, hoduje, zbiera. Na kolację zjecie tutaj mnóstwo przystawek, kilka dań głównych , desery i do tego wina i nalewki - wszystko własnoręcznie przyrządzone z tego co wyrosło  i ze zwierząt wyhodowanych na miejscu. Mała rodzinna klimatyczna agroturystyka U Mario znajduje się pod miasteczkiem Cala Gonone, dookoła góry Gennargentu i widoki na nie i na morze, w tej okolicy przepiękne. W agroturystyce kilka pokoi z łazienkami i w cenie śniadanie. Lub miejsce na zaledwie 5 namiotów i max 15 osób na maleńkim kameralnym polu namiotowym, polanki pod starymi oliwami i fogowcami, łazienki z ciepłą bieżącą wodą, tanio, miło i prawdziwe sardyńskie klimaty :) No i oczywiście na miesjcu możliwość jedzenia tych wszystkich pysznych i zdrowych potraw - zdrowych , bo jak wiadomo, Sardynia należy do 3 miejsc na świecie, gdzie ludzie żyją najdłużej i na pewno w ogromnej mierze wynika to z odżywiania...



 cennik 2016 
pokoje z łazienkami - cena w euro za dobę ze śniadaniem / ze śniadaniem i obiado-kolacją
 kwiecień, maj , czerwiec - 32 / 52
lipiec, wrzesień - 36/56
sierpień - 38/58
dzieci do lat 3 gratis, w wieku 4-12 lat 50%
POLE NAMIOTOWE -
kwiecień, maj , czerwiec - 12 euro
lipiec, wrzesień - 14 euro
sierpień - 14 euro
dzieci do lat 2 gratis i w wieku 3-12 - 50%.



rano mogą Was tu obudzić pobrzękiwania dzwoneczków kóz
wyprowadzanych na pastwisko, w okolicy podczas spacerów
możecie spotkać biegające wolno ( tzw "wolny wypas" )
 osiołki, dzikie swinki, krowy...
 

 

widok na kanion su gorroppu - jenda z najsłynniejszych atrakcji w tej okolicy - trekking możliwy także dla dzieci od lat 7.

Mario przy pracy...
 

 Oczywiścei U mario możecie zamieszkać ale możecie także wybrać się tu na sardyńską ucztę, najlepiej kolację, trzeba wczesniej zamówić stolik, np tel. żona Mario, Margherita mówi po angielsku.




===============================================================

- 4 osobowe  MIESZKANIE EDUARDO W TORTOLI - na połdunie z zatoki Orosei, w mieszkaniu  2 sypialnie, łazienka, salon z kuchnią, klimatyzacja, moskitiery, ogródek 400 m kw. , pralka, umeblowana weranda, do plaży 10 minut spacerem, w pobliżu słynne Czerwone Skały w Arbatax,
Mieszkanie dobrze wyposażone - w kuchni wszytsko, czego tzreba do przyrzadzenia i podania posilków, mikrofalówka, kuchenka, lodóka z zamrażarką. Pieszo z mieszkania sklepy, lokale, bary, pizzerie, port promowy i turystyczny.
najbliższe plaże - Spiaggia di Rocce Rosse, Spiaggia del Lido di Orri, Spiaggia di S'Orologiu, Spiaggia di Iscrixedda.
przykład ceny - tydzien w lipcu 540 euro





 

=====================================================


Widok z tarasu w B&B U Mileny w baunei

B&B MILENA W BAUNEI - świetna baza wypadowa w góry Gennargentu, na trasy trekkigowe proeadzące min do ukrytych pod klifami i niedostepnych autem plaż, jak Cala Goloritze' czy Cala Luna. W wybraniu sie na szlak pomoże właścicielka Milena, świetnie znająca te tereny. Pyszne, obfite śniadania z dobrych lokalnych produktów. Pokoje 2-3 osobowe z łazienkami, z części pokoi piekny widok na góry i miasteczko. Cey w zalezności od terminu i ilości nocy - od 25 do 40 euro za  noc.
 






ja w B&B U Mileny marzec 2018

Baunei

======================================================================

U ANGELO -  2 mieszkania 40 m, od plaży w samym miasteczku   - jedno 2 pokojowe, i 3 pokojowe.  w jednym budynku , ktory znajduje sie  przy bocznej uliczce od "lungomare" - czyli deptaku biegnącego wzdłuż brzegu morza i plaż, znajduja się  2 zadbane i wyposażone we wszystko co potrzebne do wygodnego spędzenia urlopu, mieszkania , na parterze mniejsze 2 pokojwe, na pietrze większe - 3 pokojowe. 

5 minut piechota z domu jest port turystyczmy, możecie z  niego popłynąc w całodniowy rejs po zatoce Orosei - odwiedzicie na nim najsłynniejsze sardyńskie plaże - Cala Goloritze', Cala mariolu, Cala Luna...możecie do nich dojśc także przez góry i otrzymacie ode mnei dokłądne opisy tych tras.
uliczka przy której stoi dom Angelo to boczna
 od tego głównego deptaka spacerowego miasteczka


250 m. od mieszkań jest port turystyczny, z ktorego odpłyaja w sezonie codziennie stateczki w rejsy po zatoce orosei - do przepi,eknych unikatowych plaż dostepnych tylko od strony morza lub po trekkingu przez góry - cala Goloritze', Cala Mariolu, Cala Luna...
W mieszkaniach Angelo nIE ma internetu ale 20m. od domu jest bar z darmowym wi-fi, darmowe wi-fi jest także na całym "lunghomare" ( wym. lungomare) czyli ulicy-deptaku biegnącej wzdłuż morza 40 m. od domu. w odległości 3-5 minut piechota z domu Angelo są 3 plaże , 
ostatnio nocowałam U Angelo w październiku 2016,
w miasteczku nadal działały knajpki, lodziarnie i sklepy

poniżej ich zdjęcia, które wykonałam podczas pobytu U Angelo w  2016:

główna plaża miasteczka - Palmasera


100 m. od mieszkania jest supermarket, 40 m. na przebrzeznym deptaku miasteczka mnóstwo knajpek, lokali, sklepików, punktów usługowych...
Znajomy Angelo wypożycza turystom maotrówki , tzw "gommoni" a także zabiera chętnych w bardziej kameralne rejsy po okolicy.


pierwsze zdjecia mieszkania na parterze 2 pokojowego

Mieszkanie jest w samym miasteczku, więc wszystko pod ręka - 150 m. sklep spożywczy, na piechotę knajpki, pizzerie, przystanek autobusowy. 200 m. od domu jest zielony park- plac, gdzie wieczorami urządzane sa festyny, koncerty i imprezy... Brat Angelo prowadzi pod miasteczkiem agriturismo - czyli miejsce gdzie można zjeść sardyńską ucztę, przyrządzoną wyłącznie z produktów hodowanych, uprawianych, wytwarzanych na miejscu w danym gospodarstwie, Angelo może was na taka ucztę zapisać.



mieszkanie na parterze 2 pokojowe składa się z salonu z wyposażonym aneksem kuchennym i rozkładana 2 osobowa kanapa, sypialni malżeńskiej , lazienki.

CENNIK MIESZKAŃ U ANGELO - cenę podaje mi Angelo przy każdym zapytaniu o pobyt, ceny u niego są trochę niższe niż inne mieszkania w tym miasteczku.






jedna z okolicznych plaż

 ZDJĘCIA MIESZKANIA NA PIETRZE U ANGELO -  3 pokojowe , salon z kuchnia i 2 sypialnie

w mieszkaniu na pietrze jest umeblowany balkon
- miłe miejsce do spozywania posiłków i posiedenie wieczorami.




 







===============================================================

prześliczne B&B "Augusta" w górskim miasteczku Baunei, z oszałamiającym widokiem z tarasu na dachu i z przesympatyczną gospodynią. Pokoje z łazienkami w klimatycznym kamiennym domostwie w centrum miasteczka Baunei , po drodze jadąc np z południa na północ wschodnim wybrzeżem panoramiczna piękną drogą SS125, eleganckie i niezwykle "dopieszczone" pokoje z łazienkami, atmosfera gościnności, gospodyni mówiąca świetnie po angielsku, dobrze zna okolicę i dużo wam doradzi w kwestii zwiedzania. W cenie obfite śniadanie z lokalnych pysznych produktów. No i ten taras... - widać z niego sporą część wschodniego wybrzeża i dostojne góry Gennargentu i miasteczko, można na nim spędzić wspaniałe chwile relaksu i jeść posiłki.Pokoje 2 i 3 osobowe.Ceny w zależności terminu i długości pobytu od 25 do 45 euro za  noc ze śniadaniem, zniżki dla dzieci. 

 

 
 







 













=============================================
- UTTOLO - Schronisko w górach koło miasteczka Baunei , świetna baza wypadowa do trekkingów lub na krótki postój  na jazdę panoramiczną SS125 z północy na południe lub na odwrót :) 

nocowałam tu 2 razy - pzred trasa na Cala Mariolu oraz przed trasą do kanionu su gorrppu.
-  to ok. 2 km od miasteczka Baunei, dobra baza wypadowa na jakiś trekking czy wspinaczkę w górach Gennargentu lub spacer po płaskowyżu Golgo (mam opisy tych miejsc)
piekne miejsc, super panorama na góry, rano słychac było dzwoneczki wychodzących na pastwiska zwierząt...przemiły właściciel - Mariano, słabo mówi po angielsku w schronisku bar, mapy, przewodniki i książki o gennargentu a Mariano duzo wie o trasach i atrakcjach w okolicy (ale najlepiej o tym opowie niestety po włosku), ale zapytany o jakies miejsce, pokaże na mapie trasę , gdzie parkować itp... nam dobrze doradzil co do trasy na Calę Mariolu. Schronisko ma ciekawa hostorię - była tu "stacja dla koni", takie miejce gdzie ludzie wędrujący na koniach i wozami zatrzymywali się na odpoczynek czy wymianę koni, ze starych stajni Mariano stworzył przepiekne miejsce, wkomponowane w gorski krajobrac, schronisko otacza piekny zadbany ogórd, pokoje bardzo ładne z łazienkami,




                          

9 komentarzy:

  1. Witam, bardzo nas zainteresował Pani blog i wspaniałe miejsca,które Pani opisała. Czy może Pani przesłać na maila namiary na dom u Oliena? Pozdrawiam, Tomasz (topiorek@gmail.com)

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam. Chcielibyśmy się wybrać w grudniu na 10 dni do domku z bajki. Nasza rodzina dwie os. Dorosłe, córka 18.i dwóch synów 2 lata i 5. Czy to dla nas dobry pomysł. Chcielibyśmy spędzić święta w jakims magicznym miejscu.odp proszę przesłać na maila sylwia.rzepecka@gmail.com.

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam. Chcielibyśmy się wybrać w grudniu na 10 dni do domku z bajki. Nasza rodzina dwie os. Dorosłe, córka 18.i dwóch synów 2 lata i 5. Czy to dla nas dobry pomysł. Chcielibyśmy spędzić święta w jakims magicznym miejscu.odp proszę przesłać na maila sylwia.rzepecka@gmail.com.

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam, co to dokladnie za miejsce na zdjeciu podpisane
    park narodowy, na którego terenie znajduje się miasteczko to i góry i unikatowe wybrzeże ?
    Chcemy sie wybrać na pozne wakacje do Sardyni jest szansa dostac jakis kontakt do Pani aby uzyskać pare wskazówek :) ?

    OdpowiedzUsuń
  5. Pani Ewo, proszę o maila - alicja73@vp.pl
    Alicja- autorka bloga

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam, wybieramy się na początku września do Cala Gonone, jezeli jest taka mozliwosc bardzo prosilbym o podeslanie opisow tras pieszych do cala fuili cala luna oraz cala mariolu :) na maila b.wilczewski@wp.pl z gory dziekuje :))

    OdpowiedzUsuń
  7. Najgłębszym w Europie kanionem jest Kanion rzeki Tara,który znajduje się w Czarnogórze!

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam. W tym roku wybieramy sie z zona do Cala Gonone i mialbym do Pani pare pytan. Prosze o kontakt na email kksmackoo2013@gmail.com pozdrawiam PS Swietny blog!

    OdpowiedzUsuń